۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
کد خبر: ۵۸۶۶۴۲
رییس مجلس:

اشتباهات مرتجعان منطقه علیه انقلاب بی‌جواب نمی ماند| ترامپ با فشار اقتصادی راه به‌جایی نمی برد

لاریجانی با تأکید بر اینکه اشتباهات عربستان علیه امت اسلامی بی‌جواب نخواهد ماند، گفت: هدف جدی دشمنان قدرت بخشی به اسراییل در منطقه است.
علی لاریجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، امشب در مراسم اختتامیه سی و دومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد، بابیان اینکه در زمینه وحدت اهمیت و ضرورت آن صحبت‌های زیادی شده است، گفت: امروز تحرکاتی در منطقه و کشورهای اسلامی وجود دارد که باید ماهیت آن را شناخت.

وی افزود: چند سالی است که این تحرکات یک به‌هم‌ریختگی امنیتی در منطقه ایجاد کرده است و این ناامنی‌ها و تحرکات ریشه در اختلاف شیعه و سنی ندارد چراکه سال‌ها در همین کشورها مسلمانان در آرامش با یکدیگر زندگی می‌کردند.

لاریجانی این بحران‌ها را ناشی از خلق برخی جریانات تندرو و تروریستی دانست و ابراز کرد: مشخص است این جریان‌های افراطی و تندرو  کجا درست می‌شوند،  اینان داعیه خلافت و اصالت اسلامی دارند تا از این طریق انرژی کشورهای اسلامی را مستهلک کرده و کشورها و نظامیان آنان را دچار فرسودگی ‌کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی بیان داشت: مسأله دیگر مسابقه تسلیحاتی است که در منطقه راه انداختند، از این طریق حجم زیادی سلاح وارد منطقه می‌شود که امری طبیعی نیست، امنیت منطقه به این‌همه سلاح نیاز ندارد که کشورهای بسیار کوچک سه برابر گستره خود سلاح بخرند درحالی‌که قدرت استفاده از آن را ندارند. آمریکایی‌ها دنبال منافع و دنبال سرقت با پوشش دیگری هستند.

وی افزود: ترامپ شفافیتی در سخنان خود دارد که ماهیت آمریکایی‌ها را نشان می‌دهد و می گوید نمی توانیم با کشوری که در یمن جنایت می‌کند می‌گوید  دست ندهیم چون به ما پول می‌دهد.

لاریجانی بابیان اینکه دشمنان امروز هدفی جز آشفته کردن منطقه ندارند، گفت: آشفتگی‌های موجود امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است. نکته دیگر صف کشی جدیدی است که در منطقه به وجود آمده است، صف‌های موجود آرایش جدیدی در منطقه ایجاد کرده که شرایط طبیعی منطقه نیست. مردم و سیاسیون می‌دانند که هدف جدی دشمنان قدرت بخشی به اسراییل در منطقه است.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پشت همه این طراحی‌ها مجموعه‌ای از تحولات وجود دارد ماهیت این تحولات چیست؟ آیا اختلافات دو کشور است. ایران که به آل سعود کاری ندارد اگر هم مخالفتی می‌کند درزمینه جنایاتی است که در یمن رخ می‌دهد.

وی افزود: اوایل انقلاب نیز اشتباهاتی انجام داده بودند، آنان به‌جای خوشحالی از پیروزی انقلاب ایران، صدام را تحریک کردند تا علیه ما جنگ کند. زمانی که مرحوم هاشمی رفسنجانی رییس جمهور وقت بودند مسؤول امنیتی عربستان این نکته را گفت که ما دو اشتباه درباره ایران انجام دادیم نخست اینکه به صدام در جنگ علیه ایران کمک مالی 40 میلیارد تومانی کردیم و دیگر این که جریان تروریستی طالبان بود که علیه ایرانیان به وجود آوردیم؛ امروز هم اشتباهات مضاعف می‌کنند راه غلط می‌روند نباید از ایران توقع داشته باشند که امروز آن‌ها را تایید کنیم.

لاریجانی در ادامه ابراز داشت: امروز دشمنان ایران را به ایجاد هلال شیعی در منطقه متهم می‌کنند درحالی‌که امام راحل فرمودند ایران نیازی به تشکیل هلال شیعی ندارد و اگر ایران به حزب‌الله کمک می‌کند به حماس و جهاد اسلامی نیز این کمک‌ها را دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: امروز کشورهایی که به دوره‌گردی نتانیاهو راه می‌دهند در اصل ظرفیت و موقعیت خودشان را نابود می‌کنند. امروز همین دشمنان با طرح معامله قرن درصدد مسلط ساختن اسراییل بر منطقه هستند تا از این طریق به مسأله قدس خاتمه دهند.

وی آمریکا را چپاولگر منطقه دانست و اظهار داشت: چپاول منطقه برای غرب یک مسأله اساسی است ازاین‌رو با بازسازی برخی سناریو‌ها درصدد به تاراج بردن ثروت‌های طبیعی مانند نفت این منطقه هستند برای همین مسأله شیعه و سنی را مطرح می‌کنند تا به منافع مالی خودشان دست یابند.

لاریجانی ادامه داد: مردم امروز از اسرائیل به‌عنوان غده سرطانی یادکرده و به‌شدت از او نفرت دارند و جوانان به‌خوبی از هدف شوم آنان آگاه هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ایران در دوران جنگ اشتباه عربستان را تلافی نکرد و اشتباه او را نادیده گرفت، ابراز کرد: امروز اشتباه عربستان بی‌جواب نخواهد ماند و کسانی که در کنار آمریکا قرار می‌گیرند و علیه ایران توطئه می‌کنند  باید مراقب رفتارشان باشند.

وی افزود: ما از مقاومت حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم معامله قلابی قرن شکل بگیرد دشمنی امروز مستکبران نیز به خاطر آن است که ما در مقابل آنان ایستاده‌ایم. امروز کشورهایی که نخست‌وزیر بدبخت رژیم صهیونیستی را به کشور خودشان دعوت می‌کنند کشورهایی هستند که خودشان را به دشمن ارزان عرضه می‌کنند و این ننگی برای آنان محسوب می‌شود.

لاریجانی در پایان خاطرنشان کرد: ترامپ با فشار اقتصادی راه به‌جایی نخواهد برد و به‌سرعت افول خواهد کرد عربستان نیز از بمباران یمن موفقیتی کسب نمی‌کند چراکه مردم رشید و دلیر یمن افرادی نیستند که زیر بار ذلت بروند. گاهی فشار زیاد جواب عکس می‌دهد منطقه امروز این‌چنین رفتارهایی را تحمل نمی‌کند و دشمنان جوابی از این حرکات نخواهند گرفت./813/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات